Vælg cykel 46

Tillykke, du har besluttet dig for at købe en ny cykel, og står nu og skal vælge hvilken cykel det skal være. Den teknologiske udvikling inden for cykelsport foregår i et rasende tempo, og der kommer hele tiden nye cykeltyper og nyt cykeludstyr til. At vælge en ny cykel kan derfor være rigtig svært og kræve at du sætter dig ind i en masse udtryk og teknologier.

For at hjælpe med at vælge den helt rigtige cykel, har vi her på Cykel Fitness udarbejdet en guide til valg af cykel.

Du kan også finde et stort udvalg af cykler her.

Guiden til valg af cykel er delt op i en række afsnit, der hver i sær forklare de valg du skal træffe. Når du har været det hele igennem, er det ’bare’ at finde den cykel der passer bedst.
For at træffe beslutningerne om gear, kørestilling, dæk og alt det andet, er det vigtigt at du kender dine behov. Derfor er det allerførste du skal gøre, at sætte dig ned og tænke meget grundigt over, hvad det er du skal bruge din cykel til. Skal du bruge den til fitness og motion, til at pendle frem og tilbage til jobbet, til transport af børn og indkøbsposer, til cykelløb eller er det vigtigt at din cykel har det helt rigtige design.

Ingen cykel passer perfekt til alle behov, så har du meget differentieret behov er det værd at overveje at købe to cykler frem for en.

Gear

Det vel nok vigtigste valg er valget af gear. Du skal beslutte dig for, hvor mange gear din cykel skal have, og hvilken type gear der skal sidde på cyklen.

1 gear: Et-gearscyklen er efter min mening meget undervurderet. Den er fabelagtig til de korte ture, og til motion og fitness er en et-gearscykel også rigtig god. Et-gearscyklen har som navnet antyder kun et gear. Det vil i praksis sige at det ikke er muligt at skifte gear på cyklen. Der er derfor ikke nogen mekaniske dele der kan gå i stykker, og et-gearscyklen er meget let. Så ønsker du en cykel der er nem at vedligeholde og stiller du ikke de store krav til at kunne skifte gear, er en etgearscykel et rigtig godt valg.

2-10 gear: Cykler med få gear er typisk cykler med indvendige gear, så her får man en hel del vægt på sin cykel. Men f.eks. 7 gear er alt rigeligt til de flestes behov, også hvis cyklen skal benyttes til pendling eller motion. Der hvor man kan komme til at savne lidt flere gear at vælge i mellem, er hvis man ønsker at holde en konstant kadance i både med- og modvind. Udover cykler med indvendige gear, kan du også få racercykler med ’kun’ 10 udvendige gear, men de hører til sjælenhederne.

11-20 gear: En typisk racercykel er bestykket med 18 eller 20 gear. Det vil sige 9 eller 10 gear (tandhjul) på baghjulet, og to klinger (tandhjul) på kranken. Med 18 gear kan du holde en konstant kadance både når det går op ad bakke, og når det går ned ad igen. Spredningen i gearene vil formegentlig også være så stor, at du kan klare samtlige de ’bjerge’ det danske landskab byder på.

20+ gear: Har du behov for at cykle i bjerge i f.eks. Frankrig eller Norge, eller er du på udkig efter en mountain bike, så er en cykel med f.eks. 27 gear noget for dig. Forskellen i forhold til 18 gears cyklen er, at der sidder 3 klinger på kranken i sted for to. Det betyder, at vægten på cyklen forøges, men til gengæld bliver skiftet mellem de tre klinger ikke så voldsomt. Hver opmærksom på, at med tre klinger forrest vil der være overlap i gearene, forstået på den måde, at du ikke får 27 unikke gear.

Udover antallet af gear, skal du også vælge om du ønsker udvendige eller indvendige gear. Her er det primært et spørgsmål om vægt der er afgørende.

Indvendige gear: Mange vælger indvendige gear til deres cykel, og er rigtig godt tilfreds med det. Det indvendige gear kræver ikke så megen vedligeholdelse, og virker umiddelbart nemmere i brug. Dog er der den åbenlyse ufordel, at indvendige gear er meget tunge, så er du på udkig efter en let cykel, skal du holde dig fra indvendige gear. Samtidig er indvendige gear ikke helt vedligeholdelsesfrie. Bruger man sin cykel jævnligt, skal den forbi cykelmekanikeren ca. 1 gang om året for at blive renset og smurt.

Udvendige gear: Forbindes oftest med racercyklen og mountain biken, men kan også sagtens benyttes på en mere almindelig cykel. Fordelene ved udvendige gear frem for indvendige gear er, en lavere vægt, et højere antal af gear og et mere gnidningsfrit gearskifte. Samtidig er energitabet ved udvendige gear stort set ikke eksisterende, hvor de indvendige gear kan ’sluge’ op til 20% af den kraft man ligger i pedalerne. Det er rigtigt at udvendige gear kræver mere vedligeholdelse, og man skal rense, indstille og smøre dem oftere en indvendige gear. Så har du ikke mod på dette, bør du vælge indvendige gear.

Bremser

Der findes overordnet fire typer af bremser, som er beregnet til hvert sit formål.

V-bremsen: V-bremsen, eller håndbremsen, er den klassiske bremse med to bremseklodser der trykker ind på hjulets fælg. Det er en let bremse som er enkelt og praktisk. Med mindre du har et meget specifikt behov, så vælg en cykel med V-bremser.

Fodbremsen: Denne type bremse ses oftest monteret på ’bedstemorscykler’ og er ikke velegnet til mere seriøse cykler. Fodbremsen kan ikke benyttes i kombination med udvendige gear.

Til børnecykler er fodbremsen helt klart at foretrække, da børn kan have svært ved at betjene et bremsegreb.

Det er lovgivningskrav at cykler skal kunne bremse på begge hjul, så cykel der sælges med fodbremse har som oftest også en V-bremse på forhjulet. Den kan man jo så bare ignorere hvis man ikke vil bruge den.

Skivebremsen: Skivebremser til en cykel fungere på samme måde som skivebremser til en bil. Skivebremsen er den mest effektive bremse der findes, og ses oftest på mountain bikes. Skivebremsen er dyrere og tungere end V-bremsen, og er derfor ikke velegnet til pendlere og motionister. Desværre vælger mange en cykel med skivebremser fordi det ser smart ud – Det er jo så en smagssag.

Rullebremsen: For få år siden blev rullebremsen introduceret på markedet, og den blev hurtigt en succes. Den er eftersigende vedligeholdelsesfri, og fungere lige godt i al slags vejr. Desværre er rullebremsen meget tung, og den giver en meget blød nedbremsning, som kan være problematisk hvis man cykler med høj fart.

Dæk

Generelt kan man sige, at jo bredere dæk, desto behageligere kørsel. Desværre er brede dæk også tungere end smalle dæk, og vægten på dæk sammen med rullemodstanden, har stor betydning for den fart man kan få på cyklen. Smalle dæk kan derimod være vanskelige at cykle på, hvis ikke lige det foregår på asfalt, så valget af dæk er i høj grad styret af det underlag du forventer at cykle på.

Punkterfrie dæk er et begreb man støder på fra tid til anden. De findes ikke. Der findes mange dæk, som har en eller flere forskellige former for beskyttelse mod punktering, men ingen af dem er 100% effektive. Når det er sagt, så kan det være en stor fordel at vælge et dæk med beskyttelse mod punktering, for der er ikke noget mere irriterende end at lappe cykel. Ufordelen ved de såkaldte punkterfrie dæk er, at de vejer mere end almindelige dæk. Men til den daglige motion har denne vægtforøgelse ikke den store betydning.

Det kan være meget vanskeligt at finde lige det dæk der passer til dine behov. Heldigvis er det både billigt og nemt at skifte dæk på sin cykel, så skulle du blive klogere efter du har købt din cykel, skal du ikke tøve med at skifte dækkene.

Kørestilling

Kørestillingen er som så meget andet når det drejer sig om cykler et spørgsmål om komfort og hastighed. Den behagelige og meget oprejste kørestilling, er samtidig også den langsomme.

En cykels kørestilling er bestemt af rammens (stellets) geometri samt placeringen og typen af sadel og styr. Jo stejlere og kortere en cykels ramme er, desto hurtigere en cykel får du.

For at tage styret først, der findes grundlæggende set to typer af cykelstyr; racerstyr og flatbar-styr. Racerstyret er det klassiske gedebukkestyr, som giver et vælg af muligheder for at variere kørestillingen. Flatbar-styret er et enkelt styr med mere eller mindre krumning. Flatbar-styret benyttes blandt andet på mountain bikes og cyitybikes. Hvor racerstyret giver en god og effektiv kørestilling, kan det godt virker lidt svært at bruge. Er du nybegynder på en cykel, eller vil du gerne have fuld kontrol over din kørsel, er et flatbar-styr at foretrække. Ønsker du lidt flere udfordringer og muligheder, skal du vælge et racerstyr.

Udstyr

Som nævnt så mange gange før, er cykelsport en udstyrssport. Der findes et hav af udstyr til cykler, noget mere brugbart end andet. Skal du ud og købe en ny cykel skal du være meget påpasselig med at købe en masse ekstra udstyr. Vent med at anskaffe dig udstyret til du ved du har behov for det.

Dog er der lige det med cykellåsen. Vi lever desværre i en verden, hvor en cykel ikke bare kan stå i et cykelstativ uden at blive stjålet. Når du køber en ny cykel skal du derfor finde ud af, hvordan du vil sikre den mod tyveri. En fastmonteret cykellås er effektiv og altid lige ved hånden. Desværre tilføre den også cyklen en del vægt, men det må man tage med som et nødvendigt onde. Sørg for at det er en godkendt cykellås der er monteret på cyklen, for ellers gælder forsikringen ikke.

Design

Cykler er i de seneste år gået hen og blevet statussymboler. Vil du bruge din cykel til at cykle på, bør du ikke lade dig drive af cyklens design. Jo, skivebremser og 30 gear ser sejt ud, men er det virkelig det du har behov for. Store brede dæk med kraftige mønstre giver respekt, men medmindre du skal bruge din cykel i hårdt terræn, er de brede dæk til mere besvær end gavn.

Vælg din cykel ud fra dine behov, og du vil få en cykel du er glad for i mange år fremover.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 8.4/10 (56 votes cast)
Vælg cykel, 8.4 out of 10 based on 56 ratings

46 thoughts on “Vælg cykel

  1. Svar Steen Christensen apr 29, 2011 11:59

    En inspirerende faktabaseret artikel om valg af cykel, der giver cykelbrugeren nogle objektive og realistiske valgparametre. Efter at have læst artiklen foretrækker jeg en cykel med 21 udvendige gear, med v-bremser og mulighed for varierende kørestilling (justeres via styrets indstilling). Punkteringsfri dæk er anbefalesværdige. Jeg tror det er et fornuftigt valg også som citybike, trods vedligeholdelsen af det udvendige gear.

  2. Svar Meline sep 5, 2011 12:18

    Det var en ret god artikel som forklarede mig en del jeg ikke vidste noget om i forvejen. Der er bare ét spørgsmål jeg ikke har fået svar på; kan man ændre en 1-gears cykel til at få flere gear? Jeg er nemlig på jagt efter en god brugt cykel og der er rigtig mange af de fine lidt retro agtige cykler der er med 1 gear – hvilket jeg helst ikke vil køre rundt på hele tiden. Så kan man få ændret dette hos en cykelsmed eller er det en umulighed? Og hvis det kan ændres hvor meget koster det ca? (skal bare ændres til 3 gear)

  3. Svar Søren sep 5, 2011 12:39

    Hej Meline, og tak for de rosende ord.

    Du kan godt montere indvendige gear på en 1 gears cykel, men det kræver udskiftning af hjul (inkl. nav) og kæde. Herudover skal der monteres kabler og gearskifter på din cykel.

    Jeg har ikke en nøjagtig pris på det, men du kan roligt regne med at havne på den forkerte side af 1.000 kroner såfremt du skal have en cykelsmed til at montere det.

  4. Svar Lars jul 24, 2012 01:01

    Hej Søren.
    Beklager at genoplive en ældre artikel men vil også gerne give dig nogle rosende ord og et tak med på vejen.
    Jeg har for tiden en MTB men gearene er ødelagt og tænker meget på at købe en citybike eller racercykel istedet. Jeg kan dog ikke bestemme mig om det skal være med én eller flere gear… Jeg skal primært bruge cyklen til at cykle til og fra mit studie. Der er godt 20 km hver vej og der er nogle lidt stride bakker op vejen.
    Derfor er jeg i tvivl om jeg kan nøjes med ét gear eller om det vil blive for belastende i længden?

    Håber du kan hjælpe.

    Vh. Lars

  5. Svar Søren jul 26, 2012 10:21

    Hej Lars,

    Mange tak for roserne :-)

    Når du cykler 40 kilometer om dagen, ville jeg helt klart vælge en cykel med gear. Og jeg ville vælge en racercykel hvor du kan variere din kørestilling og få god fart på :-) skal du også bruge din cykel til andet en til/fra studiet kan en racercykel godt være lidt bøvlet, og så er en god citybike den rigtige løsning for dig.

  6. Svar Steen Hansen sep 8, 2012 09:44

    Jeg sidder og kigger på en BMW M bike, der er på tilbud til kr. 12.500. Er der nogen, som kender denne ? – er det en god cykel?
    Steen

  7. Svar lisbeth apr 9, 2013 18:18

    Hejsa
    Vældig god og informativ side, når man skal vælge sig en ny cykel.
    Tak for det.

    Venlig hilsen
    Lene
    P.S: Du skriver ufordel flere gange, mon ikke du mener ulempe? :)

  8. Svar Peter apr 14, 2013 14:50

    Hej Søren
    Er på udgik efter konfirmationsgaven til sønikke: En let, sporty drenge-cykel egnet til byen såvel som længere cykelture. Tænker flatbar styr, 9-18 udvendige Tiagra-gear, stel m. øjer til skærme/bagagebærer. Der er masser af cykler i 5000-6000krs lejet. De har dog efterhånden alle rullebremser eller mek. skivebremser og det ser ud som om at man idag skal give en del mere, for at finde en tilsvarende cykel med V-bremser/alm. cantilever. Da er man flere tilfælde mere ovre i flatbar-versionen af en racer og hvor man så ofte mister steløjerne til skærme/bagagebære. Men, har du et bud på hvor man finder noget med enkle/lette bremser som nærmer sig de førnævnte priser?

    Vh. Peter

  9. Svar Anne apr 22, 2013 15:34

    Kære Søren,

    min mor har fået opereret sit knæ for en menisk skade i sit ene knæ, og vil rigtig gerne begynde at cykle dagligt, for motionens skyld (og fordi hun kan lide det:-)
    Men den cykel er ikke ret god, meget tung! Så hun ville gerne investere i en ny, men helst ikke alt for dyrt. Hvad vil du anbefale-hun er 64, så det skal ikke være en racer model, men en mere “bekvem” model :-)
    Du må meget gerne skrive lidt hvad du tænker om model, pris og evt fabrikat.
    1000tak,
    bedste forårshilsner Anne.

    • Svar Søren apr 22, 2013 15:48

      Hej Anne,

      Der er en direkte sammenhæng mellem vægt og pris. Så at finde en let cykel som er billig er tæt på umuligt. Såfremt din mor har svært ved at stige af/på en cykel pga. knæet ville jeg kigge efter en klassisk damecykel da det er den nemmeste form for cykel at have med at gøre (også for mænd). Og så vil jeg helt klart vælge en cykel med gear, da gear hjælper til at med at tilpasse belastningen på knæet (lavere gear = lavere belastning). Og indvendige gear er nok mest oplagt til din mor, går jeg udfra.

      Andpå hvor habil en cyklist din mor er, og hvad hun er vandt til, så skal du også overveje en cykel med fodbremse. Det er en smule gammeldags, men hvis din mor er mest tryg ved det, er det ganske fornuftigt.

      Størrelsen på cyklen afhænger jo af, hvor står din mor er, men her må hun ned i butikken og prøve sig frem. Men jeg vil umiddelbart foreslå noget i denne stil: http://www.fribikeshop.dk/Produkter/Cykler/Kildemoes-KBC-Chic-1.aspx Bemærk: der findes rigtig mange gode mærker og modeller i denne kategori af cykler, så det er bare en eksempel, ikke en direkte anbefaling.

      Håber det sender dig i den rigtige retning og du får truffet det rigtige valg af cykel.

      Søren

  10. Svar Camilla apr 25, 2013 10:17

    Hej Søren :)
    Jeg vil hører hvilket mærke du vil anbefale, hvis man skal have sig en rigtig god bedstemorcykel? Den skal helst have 7 gear og må gerne være “let” i det.. Jeg cykler meget for jeg har ingen bil, og jeg skal have mit barn med bagpå ?! Prisen betyder ikke så meget, hvis bare det er en god kvalitet, og den er god at kører på :)

    Mvh Camilla

    • Svar Søren apr 25, 2013 12:26

      Hej Camilla,

      Kvalitet og nye cykler er super vært at sige noget generelt om. For mig er det vigtigste at finde en god cykelhandler jeg har tillid til. De fleste af komponenterne på en ny cykel er de samme fra mærke til mærke. De fleste indvendige gear er for eksempel Shimano. Der hvor der kan være en forskel er selve rammen, som dog igen oftest svejses i Kina. Det vigtigste er nok, hvordan cyklen er samlet og smurt når du får den leveret, og her betyder din cykelhandler en hel del. Køber du en cykel i en af de store supermarkedskæder, skal du selv samle en del af cyklen, og de dele der er samlet ved levering er oftest meget sjusket udført. Hos en god cykelhandler får du også et serviceeftersyn med i handlen, således at du efter ca. 1.000 km får cyklen efterspændet og smurt. Det er for mig kvalitet :-)

      Håber mit svar kan bruges, og du får glæde af dit valg af cykel.

  11. Svar Inge Christensen apr 27, 2013 21:50

    Hej Søren
    Ja, det er da godt nok en informativ side du har lavet her.
    Jeg er vant til at cykle og vil gerne cykle i en nystartet kvindecykelklub, og skal derfor have en cykel med udvendige gear. Vi skal cykle mellem 40-100 kr. pr. gang. Jeg har bare et problem. Jeg har haft en diskosprolaps i nakken, så det med at ligge helt ned med et racerstyr er ikke så godt. Har du en god løsning til, så jeg alligevel godt kan cykle og komme rimelig i fart? Formålet er ikke at race, men at få motion sammen med de andre.

  12. Pingback: Sæt dig ordenligt og undgå smerter

  13. Svar Bo jul 14, 2013 10:49

    Tak for spændende og informativ site . Jeg er en gammel dreng, som vil have godt af at cykel noget mere. Da det var flere år siden jeg sidst cyklede, er jeg startet med en trekking cykel Felt 70 m. udvendige gear, men overvejer nu en racercykel evt. en cross-cykel. Hvad er dit bud på en god racer uden at jeg betaler for ekstra lir ?

  14. Svar Camilla R jul 18, 2013 15:17

    Hej Søren

    Jeg skal have en cykel og har besluttet mig for at købe en hel ny for første gang. Jeg har i øjeblikket en gammel “bedstemor” model som er rigtig dårlig. Jeg bor i Aarhus, hvor der er rigtig mange bakker og jeg skal bruge den til at køre på arbejde hver dag (ca. 6-8 km om dagen)og evt. en cykelferie i ny og næ. Jeg har tænkt mig en citybike model og har overvejet Kildemoes KBC Chic, da jeg synes den er god at køre på og designet er fedt. Men har du forslag til andre modeller til mine behov og en der ville være bedre og evt. rigtig god til bakker??

    På forhånd tak for hjælpen.

    Mvh.
    Camilla

  15. Svar Annette Ravnborg okt 19, 2013 13:35

    Hej Søren
    Efter at have løbe i mange år har jeg desværre fået en skade så løb er udelukket. Derfor vil jeg gerne igang med cykling – både til job og i fritiden. Det vil mest være landeveje og grusveje da min ryg ikke vil klare bump fra skovene. Jeg har overvejet en mellemting mellem racer og mtb – en cross sport cykel fra cultima. Hvad er din holdning til sådanne cykler?? Mvh Annette

  16. Svar Elizabeth Brock nov 9, 2013 19:23

    Rigtig god side :). Jeg har haft en Pinarello racer cykel indtil for et par år siden og cyklede mange konkurrencer på den. Nu er jeg 63 og noget stivere i benene! Jeg vil gerne købe en let cykel med pigestel, udvendig gear, v-bremse og flat-bar styr. Nogen har anbefalet en cyclo-cross bike. Er der nogen der kender noget til dem? Et andet mulighed er, at jeg har en meget gammel Raleigh racer cykel hvor stellet kunne måske bruges og resten laves om men det kan nok ikke betale sig…..
    Vh Elizabeth

    • Svar Søren nov 9, 2013 19:34

      Hej Elizabeth,

      Jeg kører selv på en cyclo-cross cykel som vinter-cykel. Rammen er meget lig en rigtig racercykel og udfra hvad du skriver er det nok ikke den vej du skal gå. Og med mindre du selv kan opfriske din gamle Raleigh bliver det hurtigt en dyr fornøjelse hos cykelsmeden.

      Skal du have pigestel kommer du nok til at forlade fuldblods racercyklerne og kigge mere over på street bikes/skovcykler. Alternativt kan du også prøve at kigge på mountain bikes, hvor stellet også oftest er sådan lidt pigeagtigt (nu får jeg nok en masse mandlige mountain bike kører på nakken). Ulempen ved mountain bike er, at de er meget tunge og har meget brede dæk.

      • Svar Elizabeth nov 11, 2013 20:04

        Hej Søren,
        Tak for svaret. Ja… jeg skal måske kigge efter en CityBike og skille mig af med den gammel Raleigh :)

  17. Svar Janni Svenstrup dec 3, 2013 22:14

    Min mand og jeg er uenige vedr køb af cykel til vores 2 børn på 6 og 8 år. De ønsker sig begge en cykel med udvendige gear. Jeg siger det er for farligt, at det kan deres motorik ikke klare, han siger det kan de.. Har du en løsning.. Mvh Janni

    • Svar Søren dec 4, 2013 08:51

      Hej Janni,

      Både udvendige og indvendige gear kan være med til at flytte barnets fokus fra trafikken, og desværre er det stort set umuligt at opdrive 1-gears cykler til børn i den alder. Når det så er sagt, så tror jeg ikke der er den store forskel på om det er indvendige eller udvendige gear. Der hvor jeg ser det største problem er, såfremt cyklerne med udvendige gear ikke har fodbremse. Mine erfaringer siger, at de mindre børn har meget svært ved at bruge håndbremser, og specielt barnet på 6 år kan have svært ved at tage rigtig fat og bremse cyklen. Så, kig hellere på bremserne end på gearne når i vælger cykler til børnene.

  18. Svar Brith A Vejvad jun 19, 2014 13:49

    Hej Søren

    Jeg kikker på Ny MTB, har kørt i 2 år og vil gerne videre end den tunge “havelåge” jeg har nu!
    Bliver desværre lidt rundforvirret over de komponenter der er på de forskellige cykler! Shimano skal det være, så langt er jeg nået men hvilken slags!??? Vil gerne have mere en det Deore jeg har nu så skal alt andet en lige op i Slx eller XT, mon jeg mærker forskellen?
    Gear er vigtigere end bremser? eller?? Hvad skal man gå efter af bremse?
    Også lige det sidste: min gl cykel har 26″ hjul vil gerne prøve nogle større. Tænkte 27,5 da jeg har fået at vide at 29″ er for stort når jeg kun er 170 cm?
    Håber at du har tid til at hjælpe?
    På forhånd tak
    Brith

  19. Svar Sussi jul 4, 2014 17:39

    Hej.
    Jeg har bestilt et elhjul såkaldt flykly i USA, og det kommer i september. Fordelen ved hjulet, er det kan sættes på alle cykler, og man styre via sin mobil telefon hvor hurtigt man vil køre. Men min cykel er ved at være noget gammel, så jeg vil gerne købe en ny et gear, som skal være let, og gerne lidt smart. Hvor kan jeg købe sådan en ?
    Hilsen Sussi

  20. Svar Oscar jul 16, 2014 19:56

    Hej Søren

    Min kæreste og jeg har i tankerne at cykle til Paris næste sommer. Vi har nu siddet og kigget på cykler som Bianchi Via Nirone 7 18g. mit egentlig spørgsmål er om 18g ville være nok til at cykle der ned og evt prøve kampen med enten mont ventoux eller alpe d’huez

    Mvh Oscar.

    • Svar Søren jul 28, 2014 10:31

      Når du skriver 18g går jeg udfra at det er den cykel med Shimanos Sora geargruppe på. Personligt ville jeg ikke cykle til frankrig med komponenter på mindre en Shimano 105 niveau. Her kan læse mere om Shimanos komponenter.

      Om 18 gear er nok (20 hvis det er Shimano 105), eller om du skal vælge en triple, altså med tre tandhjul forest er nok en smagssag. Men, skal du køre op af f.eks. Alpe d’Huez er triple et must, da du kan have en betydelig lavere gearing.

  21. Svar Malene aug 10, 2014 13:50

    Hej Søren,
    Tak for en god artikel! Jeg håber du kan hjælpe mig. Jeg er på udkig efter en cykel. Jeg har styr på ønsker mht. Gear osv. Men jeg er i tvivl om det er en citybike eller en “mormor” cykel jeg skal have. Jeg skal bruge den til at handle, hente/aflevere børn (cykeltrailer) og cykle på job 7 km. Hver vej. Hvad vil du anbefale?
    Hilsen Malene

    • Svar Søren aug 10, 2014 14:38

      Hej Malene,

      Når du skriver mormor cykel kommer jeg til at tænke på en klassisk damecykel med sænket overrør. Eneste fordel ved det er, at det er nemmere at cykle med lang kjole. Cykelegenskaberne ved de klassiske cykler er meget begrænset og skal du 7 km hver dag ville jeg klart vælge en citybike.

      De bedste hilsner Søren

  22. Svar Christian aug 29, 2014 16:25

    Hej Søren.
    Jeg er ved at kigge på ny cykel. Det skal enten være en everton City zone(7 indvendige gear) eller trek 220 T (udvendige) . Jeg ved ikke hvilken jeg skal vælge. Prisen betyder ikke meget. Jeg vil bare gerne vide om everton eller trek er bedst kvalitet rust, kædeafhop osv. Jeg håber du kan hjælpe.
    Mvh
    Christian

  23. Svar kasper mar 26, 2015 15:58

    Rigtig fin guide til valg af cykler. Står selv og overvejer min nye racercykel til den nye sæson. Er faldet over Bikesters store udvalg af racercykler her: Bikester

  24. Svar Betina aug 3, 2015 14:07

    Hej Søren.
    Jeg har en fin cykel som er ca. 3 år gammel. Den har 7 udvendige gear, men er meget højt gearet. Dvs. jeg har ikke et “hjuller”gear. Jeg kan have svært ved at forcere stejle bakker. Kan med ændre på det?
    Mvh. Betina

    • Svar Søren aug 3, 2015 15:03

      Hej Betina, jada, det kan godt lade sig gøre. Det kræver at du enten skifter det forreste tandhjul(færre tænder) eller det bagerste tandhjul (flere tænder). Hvis du gør det selv, er det bagerste nok det nemmeste at skifte. Og så er det en rigtig god idé også at skifte kæden nu du er igang.

      God fornøjelse :-)

  25. Svar Lars okt 8, 2015 13:59

    Det er en rigtig fin guide du har lavet. Man kan læse sig til mange ting, men man bliver nødt til at prøve cyklen inden man tager en beslutning. Det er jo ikke sikkert at man sidder komfortabelt på den, selvom den har alle “de rigtige” ting.

    Jeg valgte at tage ned i Fribikeshop i Skanderborg da jeg skulle have ny racer. Jeg havde brug for noget vejledning omkring gear, størrelse og andre ting. Manden i butikken var utrolig sød og rar. Det endte med at jeg gik hjem med en Scott Speedster 10, en virkelig lækker begynder-racer.

  26. Svar Carina feb 11, 2016 11:51

    Hej Søren

    Meget anvendelig side, du har lavet :)

    Jeg har brug for hjælp til en ny og hurtigere cykel.
    Jeg kommer fra en “klassisk cykel(shopping model med indvendige gear)”, og prøvede en city/sportsbike med udvendige gear et par dage. Dette medførte smerter håndled, albue, sadelsmerter, nakkesmerter …:(
    Manden i butikken var utrolig sød og hjælpsom, men mente, at citybike nok ikke er noget for mig.
    Da jeg kom tilbage til min egen cykel igen efter “prøvetiden” med citybiken…det går ikke!
    Den er alt for tung, og det er først åbenlyst nu efter at have cyklet på den hurtigere model.
    Kan du hjælpe??
    Jeg savner min gamle hurtige citybike, jeg havde for mange år siden…

    Mvh.
    Carina

    • Svar Søren feb 11, 2016 13:50

      Hej Carina,
      De smerter er alle klassiske for forkert siddestilling på cyklen. Med andre ord, den cykel du har prøvekørt har ikke været tilpasset dig og din krop.
      Den meget oprejste stilling på en shopper er meget behagelig, men den giver desværre også rigtig megen vindmodstand. Omvendt giver en rigtig racercykel en mere ubekvem siddestilling til fordel for en lav vindmodstand. Citybiken ligger et sted midt imellem.
      Nu ved jeg ikke hvor gammel du er (og jeg spørger heller ikke :-) ) og hvor fit du er. Men at skifte cykel og siddestilling kan altså også give lidt ømme muskler og led de første par uger, indtil kroppen har vænnet sig til den nye måde at cykle på. Jeg har selv en del smerte i ryg og skuldre de første gange jeg kører på racercykel om foråret, når en ny sæson starter – det er meget normalt.
      Mit råd til dig er, ikke at give op. Prøv forskellige citybikes, og find en der passer til dig.

  27. Svar Majbrit feb 29, 2016 18:44

    Hej Søren, tak for en fin artikel. Jeg skal til at købe en ny cykel. Sidst jeg købte en cykel var for over 11 år siden. Mine cykler har ofte været med fodbremser. Og i dag ser jeg ret mange med rullebremser. Ser ud til, at der er sket en del i løbet af 10 års tid. Ville det mon være svært at skifte til rullebremser, når man har været vant til fodbremser? Jeg vil gerne have en citybike/streetbike som de næste damecykel, en let cykel, hvor jeg kan komme hurtig frem. :)

    • Svar Søren mar 1, 2016 09:14

      Hej Majbrit,
      Når du spørger om du skal skifte til rullebremser går jeg udfra at din tvivl er om du kan vende dig til at bruge håndbremsegreb frem for fodbremsen. Peronligt har jeg ikke kørt med fodbremse siden jeg var en lille purk, og føler at jeg har mest kontrol over bremsen når det foregår med hænderne (sådan er det jo også på motorcykler). Så for mig er der intet galt i at skifte til håndbremser. Men tag ned til cykelhandleren og prøv det!

      Rigtig god fornøjelse

  28. Svar Niclas mar 16, 2016 20:05

    Hej Søren.

    Jeg går og leger med idéen om, at købe en ny cykel.
    Jeg cykler mellem 13 og 15 km om dagen, både op og ned af bakke.
    Er kommet lidt frem til, at jeg skal have en city-bike. Men så stopper den også der.
    Jeg har en gammel Kildemoes cykel nu med 3 gear, og synes den er lidt tung nogle gange.
    Er der nogle mærker der er bedre end andre, når det gælder Citybikes? F.eks er Centurion generelt bedre end Kildemoes til citybikes?
    Skal også have mindst 7 gear, men kan det godt betale sig at få nogle flere?

    • Svar Søren mar 17, 2016 08:47

      Hej Niclas,

      Om det ene mærke er bedre end det andet skal jeg ikke kunne sige. Det vigtigste er at du finder en cykel der passer til dig og din kørestilling. Når du nævner gear og vægt, vil jeg klart anbefale dig at kigge på cykler med udvendige gear. Udvendige gear får vægten ned, og du får langt flere at skifte imellem når det går både op og ned ad bakke :-)

  29. Svar Rebecca mar 21, 2016 21:54

    Hej Søren

    Virkelig fin og indformerende artikel:)

    Jeg har pt en centurion cykel, som jeg føler giver mig ondt i ryggen pga den lave siddestilling. Jeg har kigget på nettet efter en anden cykel med mere oprejst stilling (mormor cykel), men med friløb. De er meget svære at finde til en ikke for dyr pris.

    Jeg fandt en brugt Kildemoes, Street Touring dame cykel med 24 gear, og Shimano Deore gear og Shimano bremser. Affjedring i både sadelpind og forgaffel(med lockout)og Justerbart styr.

    Jeg forstår mig ikke så godt på cykelsprog, og ved derfor ikke om den er god?

    Gøre det noget, at det er en cykel med 24 gear, da jeg kun bruger den til at cykle rundt omkring med, og ikke oppe ad stejle bakker?

    Mvh

    Rebecca

  30. Svar Sofie apr 13, 2016 09:49

    Hej Søren
    Meget nyttig side, du har lavet her. Men jeg mangler måske lidt info om hvordan jeg udregner, hvor stort mit stel skal være når jeg nu skal vælge en racercykel. Jeg pendler mest på den fra arbejde, men med taske på ryggen. Og indtil videre har jeg på min gamle cykel siddet for oprejst, hvilket nok var fordi den var for kort i længden af stellet.
    Håber du kan hjælpe mig?
    Mvh.
    Sofie

  31. Svar Bilal apr 29, 2016 06:38

    Hej Søren,
    Jeg har lige købt en mtb, og ville spøger dig om det er ulovligt at have støtteben/fod til en mtb?

    • Svar Søren apr 29, 2016 07:36

      Hej,

      Overhovedet ikke. Lige som det heller ikke er ulovligt at montere støtteben på en racercykel. At der så er mange der ikke gør det skyldes at støttebenet øger cyklens vægt.

  32. Svar Gro jun 11, 2016 23:13

    Hej Søren

    Tak fordi du viser lidt vej i junglen af cykler. Kender du noget til Specialized citybike modeller? Er det kram, eller kommer jeg til at betale mere for mærket end selve cyklen , og kunne lige så godt købe en anden?

    Venligst, Gro

  33. Svar Lars Peter okt 22, 2016 00:48

    Hej Søren,

    Angående flatbar-styr: Man kan få såkaldte “bar ends”, som er små stænger eller hvad man kan kalde dem. De sættes på enderne af styret og stykker skråt opad. Det er en fantastisk god mulighed for at variere den måde man holder på styret.

    Selv har jeg en cykel, som vel kaldes en hybrid. Jeg bruger den til al slags kørsel. Den har flatbar-styr med “bar ends” og 27 udvendige gear, hvilket vil sige, at der er tre tandhjul foran. Tre tandhjul foran er virkeligt dejligt, særlig når cyklen skal bruges til alle formål. Om der lige er 7, 8 eller 9 bagved gør ikke så meget.

    Hvis jeg kører i skoven bruger jeg som “default” det laveste gear foran. Dermed har jeg en lavt gearet cykel med 9 gear.
    Til bykørsel bruger jeg det mellemste gear foran som “default” og har altså en mellemgearet cykel med 9 gear.
    Og til lange lige strækninger på landevejen det højeste gear foran.

    Det var den ene måde at bruge gearene på.

    Den anden måde: Når man kommer op toppen af en bakke kørende i lavt gear, og det så går nedad er det rart at kunne skifte hurtigt til et højt gear. Og det kan man med de forreste tandhjul. Så kan man derefter finjustere med de bageste gear. Omvendt når man kommer ned til bunden af en bakke og det begynder at gå opad.

    Den tredje måde: Det vil så være en blanding af de to første alt efter forholdene. Modvind og medvind kan spille en stor rolle.

    Derudover vil jeg sige, at det er vigtigt, at det laveste gear er meget lavt. Det er rigtig rart ved kørsel op ad bakke og i modvind.

    Det er så den måde jeg har fundet ud af at bruge gearene på. Jeg synes at de tre tandhjul foran passer enormt godt til det danske land, specielt når man bruger cyklen til al slags cykelkørsel, om det er på landet, i byen eller i skoven.

Kommentar