Watt og kalorieforbrug 1

wattI forbindelse med at jeg skriver en side om ergometercykel, fik jeg den indskydelse, at ikke alle ved hvad watt er, og hvad det vil sige at måle watt i forbindelse med cykeltræning indendørs såvel som udendørs. Det vil jeg naturligvis rode bod på, med denne lille atikkel.

Først det videnskabelige og kedelige; Watt er en fysisk måleenhed der er opkaldt efter James Watt, en skotsk videnskabsmand der var en af grundlæggerne for hele den industrielle revolution. Blandt andet har James Watt stempeldampmaskinen, begrebet hestekraft og kopimaskinen på samvittigheden.

1 watt defineres som den effekt der ydes, når der for hvert sekund udføres et arbejde på 1 joule. Dermed kan man sige, at 1 watt er lig 1 joule i sekundet. For de energi interesseret kan man også sige, at 1 watt er produktet af volt og ampere, men det er ikke så relevant i forhold til cykling.

Omsat til mere jævnt dansk, er watt et udtryk for, hvor meget du tramper i pedalerne. Jo mere du tramper desto flere watt yder du. For at give et tal til sammenligning, så kan en Tour de France rytter yde omkring 510 watt i gennemsnit i løbet af en time, hvilket er rigtig meget. Uden at du kan bruge tallet nøjagtigt vil 200 watt på en racercykel hvor du kører ligeud uden vind, give en fat på omkring 30 km/t.

Kalorieforbrug

Watt angiver som sagt ydelsen i forhold til joule, men man kan faktisk omregne sin ydelse i watt til sit kalorieforbrug, så bliver det pludseligt ganske interessant.

Hvis det skal være korrekt, så går der 4,186 kalorier på en joule. Men, i daglig tale er kalorier det samme som kcal, altså 1.000 kalorier. Så for at finde ydelsen i kalorier (kcal) skal man dividere med 4186. Herefter skal man gange med det antal sekunder man har trænet.

Lad mig komme med et par eksempler.

Du har trænet i én time med en gennemsnitlig ydelse på 200 watt. Du har dermed forbrugt (forbrændt) 200 joule i sekundet) det giver (200 * 60 *60) / 4186 = 172 kcal.

Eller

Du har trænet i 20 minutter med en gennemsnitlig ydelse på 300 watt. Det giver (300 x 60 x 20) / 4186 = 86 kcal.

Denne måde at beregne kalorieforbrug på er meget nøjagtig, og giver et meget bedre billede en diverse cykelcomputere og pulsure der forsøger at gætte sig til et kalorieforbrug ud fra puls og fart.

Der findes cykelcomputere som er i stand til at måle watt, lige som ergometercykler kan vise watt forbruget. Dette er yderst gavnligt såfremt du ønsker at vide præcis hvor mange kalorier du forbrænder under træning, eller hvis du vil måle hvor meget energi du er i stand til at lægge i pedalerne.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 6.1/10 (8 votes cast)
Watt og kalorieforbrug, 6.1 out of 10 based on 8 ratings
Søren

One comment on “Watt og kalorieforbrug

  1. Svar Peter maj 24, 2012 13:37

    Definitionen af Watt er korrekt, men omregningen til forbrænding er desværre helt forkert.
    Mennesket som “maskine” er ikke særlig effektiv. Som alle andre maskiner går en masse af den energi vi forbruger tabt som f.eks. varme, hvilket betyder at kun en mindre del bliver omsat til arbejde, som for eksempel bevægelse.

    Der findes mange forskellige studier af hvor effektiv vores energiudnyttelse er, men de mest videnskabelige finder frem til at vi kan omsætte maks. 25% af energien til arbejde. Det betyder med andre ord, at en cykelrytter som yder 350 Watt i pedalerne, rent faktisk forbrænder 4 gange så meget, altså ca. 1400 Watt. 350 Watt svarer rundt regnet til 300 kcal per time, hvilket igen betyder at cykelrytteren forbrænder ca. 1200 kcal i timen. Sidder man altså på en motionscykel og følger sin ydelse i Watt, kan man derfor gange med 4, hvis man gerne vil vide, hvor meget man forbrænder i Watt (og herefter bruge den udmærkede omregning til kilokalorier, som beskrevet i indlægget).

    De 25% effektivitet stammer fra målinger af iltoptagelse i forhold til ydelse. En person som yder 75 Watt omsætter cirka en liter oxygen i minuttet, for at holde denne ydelse. Omregnet til metabolisk omsætning, svarer en liter oxygen i minuttet til ca. 300 Watt, målt som energi indholdet i den mængde af en kulstofkilde (kulhydrat, fedt eller protein), som bruger en liter oxygen til forbrænding. Det er i sagens natur cirka tal, eftersom der er stor forskel på hvilken kulstofkilde der er tale om.

    Endelig skal man huske, at har man forbrændt 1200 kcal på en times cykling, skal man indtage tæt på det dobbelte antal kilokalorier for at være “energineutral”, eftersom den menneskelige organisme også her ikke er perfekt. Omkring 40% af energi indholdet i den føde vi indtager, kommer ud igen via afføringen eller bliver mistet i nedbrydningen af føden til omsættelige metabolitter. Igen er tallet stærkt afhængig af fødekilden. Vi er bedst til at udnytte fedt, og dårligst til protein.

    Er man elite cykelrytter eller seriøs motionist, som kan yde mange Watt, er der altså god grund til at få hældt nogle kalorier ind under og efter træningen. Er man derimod den almindelige utrænede person, som måske sidder med en belastning på omkring 80 Watt på motionscyklen i en halv times tid (hvilket er almindeligt for mange), har man altså kun forbrændt omkring 140 kcal, og der er dermed langt op til kalorieindholdet i en halv liter sportsdrik, som jeg har set mange motionister i den kategori indtage ved selv let træning.

Kommentar