Træning til Aarhus København 3

Den 1. september 2012 genoptages traditionen med cykelløb fra Aarhus til København. Rigtig mange ser frem til at prøve kræfter med Danmarks længste motionscykelløb, og allerede nu påbegyndes træningsforberedelserne hos de seriøse motionister.

Men hvor meget træning skal der egentlig til, for at kunne gennemføre 375 kilometer på cykel?

Det er umuligt at give et svar der dækker alle cykelryttere. Faktorer som alder, grundform og erfaring med cykelløb er afgørende for, hvor megen træning der skal til. Og så er ambitionsniveauet også afgørende for, hvor mange kilometer man skal have i benene inden løbet skydes i gang.

Men selvom det er næsten umuligt at give gode råd om træningsmængden, vil jeg alligevel give et par gode råd til, hvordan man bedst forbereder sig et langt cykelløb, specielt hvis man ikke har prøvet det før.

Start så tidligt som muligt

Der er ca. 8 måneder til den 1. september, og det kan virke som lang tid. Men har du aldrig cyklet så langt før, skal din krop tilvende sig livet på en cykel. Specielt hvis du er lidt op i årene, tager det mange måneder at vende sig til at sidde på en racercykel i flere timer. Det er derfor en rigtig god idé, at starte med cykeltræningen så snart vejret tillader det, så både ryg og ben kan vende sig til belastningen. Allerbedst er det, hvis du allerede nu kan tyvstarte i dit lokale fitnesscenter.

Når du forbereder din krop til cyklen, er det vigtigt at du træner på den cykel som du kører selve løbet på. Korrekt indstilling af cykel er super vigtigt, og det skal være på plads allerede når du træner.

Prøv et par lange ture

Udover den daglige træning, skal du prøve et par lange ture, så du lærer din krop at kende. Det er vigtigt at du får erfaringer med, hvordan din krop reagere under længerevarende belastning, og du øver dig i at indtage væske og føde mens du sidder på cyklen.

Kilometer i benene

Såfremt du påbegynder træningen 1. april er der 5 måneder til træning. Nedenstående er en skitse til, hvordan du kan sammensætte dit træningsprogram, så du får ca. 3.000 kilometer i benene:

April :: 3 ugentlige ture på ca. 25 km.

Maj :: 3 ugentlige ture på ca. 35 km.

Juni :: 3 ugentlige ture på ca. 45 km, 1 tur på ca. 100 km

Juli :: 3 ugentlige ture på ca. 50 km, 1 tur på ca. 140 km.

August :: 3 ugentlige ture på ca. 50, 1 tur på ca. 150 km.

Husk bakkerne

Danmark er et fladt land, og vi har ingen høje bjerge. Alligevel er ruten Aarhus – København fyldt med mindre stigninger og specielt i området omkring Horsens og Vejle er der rigtig mange bakker.

Det er derfor vigtigt, at du øver dig i at cykle op og ned, og ikke lægger dine træningsrutter uden om alle stigningerne. At forcere mange små bakker i løbet af et langt cykelløb er hårdere end man lige skulle tro, og kræver masser af træning og teknik. Det er derfor vigtigt at planlægge træningen så den indeholder en masse stigninger.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 8.5/10 (2 votes cast)
Træning til Aarhus København, 8.5 out of 10 based on 2 ratings
Søren

3 thoughts on “Træning til Aarhus København

  1. Svar Bjarke apr 23, 2012 13:44

    Jeg har ladet mig fortælle at man bør holde en pause mindst en uge op til selve løbet, for at lade kroppen restituere 100% inden man virkelig skal yde. Er det noget i vil anbefale, eller har min ven (dyrker ironman) misforstået noget?

    • Svar Søren apr 24, 2012 11:15

      Hej Bjarke, nej, din ven har ikke misforstået noget. Jeg vil dog ikke anbefale 100% stilstand i en hel uge, men en gradvis nedtrapning af træningen, således at du kun cykler et par (for dig) lette ture i ugen op til løbet. Og så skal du også tænke på kosten. Et langt cykelløb kræver mange kalorier, og en ordentlig omgang pasta med kødsov er en klassikker dagen inden et langt løb.

  2. Svar Rune maj 13, 2012 20:07

    Tak for forslag til træningsplan. Jeg skal lige være sikker på at jeg forstår den rigtigt… Når der står tre ugentlige ture på 45/50 km, en på 100/140/150, betyder det så fire ugentlige ture eller tre ture og blot en lang i løbet af måneden?

Kommentar