Omega 3-6-9 2

Omega 3-6-9 fiskeolieSå er det blevet forår, og cyklen er blevet samlet, renset og smurt. Når solen skinner er det bare med at komme ud på landevejen og få brændt nogle kilometer af. Men de vinter-trætte muskler og led knager og knirker, og de fleste skader kommer i de første træningspas.

Fornuftig træning og det rette udstyr er gode forudsætninger for en problemfri træningsopstart, men du kan selv gøre mere for at komme godt i gang med cykeltræningen.

Spis fisk!

Ja, så simpelt kan det siges. Spis fed fisk der er fyldt med de sunde fiskeolier.

Du kan også spise andre fødevare eller eventuelt supplere med kosttilskud. Men mere om det senere.

Omega 3

Omega 3 er en fedtsyre som kroppen ikke selv kan danne. Den skal derfor komme ind via kosten. Dette kan blandt andet ske via alfalinolsyre som kroppen kan bruge til selv at opbygge de forskellige omega 3 fedtsyre den har behov for. Alfalinolsyre kaldes også for essentielle fedtsyrer.

Omega 3 fedtsyrer bruges af kroppen til blandt andet at hæmme betændelsestilstande, styrke immunforsvaret, opbygge cellemembranerne, øge omsætningen af fedt og kontrollere blodets evne til at størkne.

De fleste fisk indeholder omega 3 fedtsyre. Af specielt velegnet fisk kan nævnes makrel, laks, ansjoser og sild. Herudover er hørfrøolie, kiwi og tyttebær også gode kilder til omega 3 fedtsyrer.

Omega 6

Omega 6 fedtsyrer er med til at styrke hjernen. Det lyder måske en smule underligt, men faktum er, at blandt andet koordinationsevnen bliver styrket ved hjælp af omega 6. Ens læse- og skrivefærdigheder bliver også forbedret ligesom de generelle evner for indlæring forbedres.

Du finder omega 6 fedtsyrer i følgende fødevarer: Nødder, fuldkornsbrød, æg, fjerkræ og en lang række vegetabilske olier.

Omega 9

Modsat omega 3 og omega 6 fedtsyrerne, er omega 9 ikke klassificeret som essentielle fedtsyrer. Dette skyldes, at koppen selv kan danne omega 9 fedtsyrerne.

Omega 9 fedtsyrernes væsentligste fordel er, at de er kolesterolnedsættende.

I kosten optræder omega 9 fedtsyrerne i olivenolie, sennepsfrø og rapsfrø

Kosttilskud

Der findes rigtig mange kosttilskud på markedet, og jeg skal på ingen måde anbefale det ene produkt frem for det andet.

I takt med at videnskabelige undersøgelser viser alle de gode og sunde ting omega 3-6-9 gør ved vores krop, spiser flere og flere danskere kosttilskud.

Personligt er jeg i mod kosttilskud, da jeg mener at med den rette kost får vores krop de vitaminer og olier den har behov for. Men det er naturligvis et spørgsmål om holdning.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
Søren

2 thoughts on “Omega 3-6-9

  1. Pingback: fedtsyre wiki | fitness-dankmark.com

  2. Pingback: omega 3 fedtsyre wiki | fitness-dankmark.com

Kommentar