Kosttilskud – Proteinpulver og kreatin 1

KosttilskudDen gamle ernæringskampagne fra 1994 ramte hovedet på sømmet med sloganet ’Du bliver, hvad du spiser’. For din krop er bygget af det du putter i munden, hvilket burde få de fleste af os til at tænke sig om en ekstra gang, næste gang vi fylder indkøbsvognen op i det lokale supermarked.

Men træning og fitness skal der til, og mange af os knokler jævnligt for at holde vores krop og sind i topform. Og når vi sidder der på cyklen, og svede hagler ned over vores trætte krop, begynder vores tanker af og til at kredse omkring kosttilskud, og andre former for genveje til en sundere og mere velbygget krop.

Vi har jo alle set hvad spinat kan gøre for Skipper Skræk, og hvem har ikke engang imellem ønsket, at man lige havde en dåse spinat i baglommen, der kunne sætte ekstra gang i dagens træning. Og faktisk findes der et steorid i spinatplanten, som kan stimulere muskelvæksten med helt op til 20%. Desværre kræver det så bare, at man spiser et kilo spinat om dagen, og det er nok de færreste der har lyst til det.

Men, er man hyppig gæst i det lokale fitnesscenter, og ønsker man lidt hjælp til at opbygge muskelmassen, så er der faktisk hjælpe at hente ved forskellige former for kosttilskud. Ikke lige så effektivt som Asterix’ trylledrik, eller lige så sødt som Bamses tordenhonning, men trods alt med veldokumenterede effekt.

Har du lyst til at berige din træning med kosttilskud, kan de blandt andet købe det hos
Proteinkongen, der har et rigt udvalg af produkter til meget rimelige priser.

Inden jeg begynder at skrive om proteinpulver og kreatin, vil jeg dog lige komme med en lille reprimande. For vel kan kosttilskud forsvares, og jo det giver en dokumenteret effekt, men målet helliger ikke midlet når det kommer til fitness. At dyrke fitness skal være sjovt. Det gælder både når der løftes jern, løbes eller cykles. Det er den daglige træning der skal drive værket, og ikke et eller andet slut mål om at være så og så stor eller så og så fit.

Misforstår mig nu ikke; at sætte mål er helt fint, men det må aldrig overskygge glæden ved træningen. Og hvis målet kommer til at fylde så meget, at vejen dertil bliver ligegyldig, så er det nok værd at stoppe op og tænke sig om en ekstra gang. For alle jer som har den daglige glæde ved at træne, kan det godt betale sig at læse videre. For det kan faktisk være, at proteinpulver og kreatin er noget for jer. Det kan være, at I kan få mere ud af træningen ved at benytte kosttilskud, og det kan være, at jeres glæde vil forøges i takt med den forøgede effekt.

Proteinpulver

Ingen muskeltilvækst uden protein – Så simpelt kan det siges. Det er derfor logisk at kigge på proteinpulver såfremt man ønsker at øge sin muskelmasse. Faktisk er det sådan, at de fleste af os spiser en kost med et alt for lavt proteinindhold. Vi spiser simpelthen for lidt æg, kød og bønner, hvilket det jo sikkert er flere forskellige årsager til.

Proteinpulver virker som en rigtig god ting, og faktisk er effekten også dokumenteret. Da protein fungerer som musklernes byggemateriale uanset om det komme som pulver eller som almindelige fødevare, kan det være en rigtig god ting at indtage som kosttilskud.

Hvorvidt det er nødvendigt er en anden sag, men det er op til den enkelte at vurdere ud fra kostvaner, pengepung, indstilling og tid i dagligdagen. For proteinpulver er et udmærket supplement til en proteinfattig kost, og det vil hjælpe dig til at opbygge større muskler.

Som alt hvad der har med den menneskelige krop at gøre, er det svært at sætte nøjagtige tal på behovet for protein. Men generelt kan man sige, at en normal rask person på 75 kg har behov for omring 60 gram protein om dagen. Træner du ofte, eller styrketræner du for at opbygge større muskler, kan dit behov være det dobbelte, altså omkring 120 gram.

For at få 120 gram protein skal du drikke ca. 3,5 liter mælk eller spise næsten 4 dåser tun.

Som allerede nævnt, virker proteinpulver på nøjagtig samme måde som almindelige fødevare, og det kan derfor være svært at vælge mellem det ene eller det andet. Min anbefaling er, at man i så vid udstrækning som muligt skal holde sig en sund og varieret kost. For udover protein indeholder f.eks. mælk og tun også en række andre vigtige næringsstoffer, som ikke er indeholdt i proteinpulver, så pulver kan aldrig erstatte en rigtig og god kost.

Der er også faldgrupper forbundet med proteinpulver. Tag nu for eksempel de forskellige former for proteinbarrer der findes på markedet. De er oftest fyldt med sukker, og giver hverken mere eller mindre protein end en almindelig Marsbar. De koster bare det dobbelte.

At sukker og protein oftest findes sammen er dog ikke nødvendigvis en dårlig ting. Faktisk er det en udbredt praksis blandt folk der dyrker vægtløftning, at skylle træningen ned med en liter kakaomælk. Sukkeret i kakaomælken får insulinproduktionen til at stige og det påvirker igen kroppens evne til at optage proteinet hurtigt og mere effektivt.

En anden ting du skal være opmærksom på, når du køber proteinpulver er, at visse udenlandske mærker for det første indeholde meget lidt eller direkte dårlig protein, ligesom Antidoping Danmark har fundet spor af testoteron og Nandrolon i kosttilskud. Det er derfor en god idé at holde sig til danskproduceret proteinpulver for at være sikker på at kvaliteten er i orden.
Køb proteinpulver her.

Kreatin

I dine muskler findes der et stof der hedder kreatin. Det spiller en vigtig rolle for dine musklers anaerobe forbrænding, det vil sige det kortvarige muskelarbejde uden ilttilførsel. Mange kosttilskud der indeholder keratin påstår at de lige som trylledrik kan stimulere muskeltilvæksten. Sådan virker det ikke helt, men der er nu noget om snakken.

Kreatin kan forbedre energiforsyningen til musklerne under kortvarig hård belastning, så som styrketræning, og dermed øge din træningskapacitet. Dermed skulle det være muligt at øge træningsbelastningen og dermed få mere ud af træningen.

Men virker det så? Ja faktisk så er der dokumentation for, at kreatin øger præstationsevnen ved kortvarig belastning, og der er også dokumentation for, at kreation øger muskeltilvæksten såfremt det indtages lige efter træning.

Desværre er effekten meget lille. Specielt kvinder er nærmest immune over for kreatin, lige som 20% af alle mænd heller ikke reagere på kreatin. For dem der rent faktisk har gavn af kreatin, er effekten meget lille. Faktisk kan den videnskabelige dokumentation kun påvise en vækst i musklerne på 0,3%, og det er altså forsvindende lidt.

Så konklusionen må være, at for den almindelige motionist er der ingen gevinst at hente ved kosttilskud med kreatin.

 Køb kreatin her.

CLA

Du har måske set en reklame som lover “pumpede muskler som du aldrig har oplevet det før”, og du har måske følt dig fristet til at købe kosttilskud med CLA (konjugeret linolinsyre). En lang række af disse produkter er ulovlige på det danske marked, og blandt de lovlige produkter er der absolut ingen dokumentation for nogen som helst effekt. Det vil sige, det er ikke helt korrekt, for CLA har vist en effekt ved rotteforsøg, men aldrig en effekt ved menneskelige forsøg, og det er jo ligesom det der tæller i sidste ende.

Kosttilskud og doping

Holder du dig til de lovlige kosttilskud, holder du dig også inden for rammerne af doping.

Der er dog en enkelt faldgruppe som blandt andet Alberto Contador er faldet i, og det er stoffet Clenbuterol. Clenbuterol kan forekomme i kosttilskud, lige som der også kan findes rester af clenbuterol i madvare.

Ifølge dopingekspert Don Catlin fra Anti-Doping Research er det ikke usandsynligt at Alberto Contador har indtaget Clenbuterol via kosttilskud. Til www.cyclingsnews.com udtaler Don Catlin, at Clenbuterol ikke er et usædvanligt stof i kosttilskud. I 2008 arbejde han sammen med resten af sit laboratorium med en dopingsag fra svømmeverdenen. Det var den kvindelige svømmer Jessica Hardy, der havde fået en to år lang straf for brugen af Clenbuterol. Stoffet blev fundet i det kosttilskud som svømmeren benyttede, lige som det også findes i astmamedicin.

En anden kendt sag om Clenbuterol står cykelrytterenr Djamolidin Addoujaparov for, da han blev idømt livsvarig karantæne

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
Kosttilskud – Proteinpulver og kreatin, 10.0 out of 10 based on 1 rating
Søren

One comment on “Kosttilskud – Proteinpulver og kreatin

  1. Pingback: Energidrik

Kommentar