Nye regler for cykellygter 1

Nye regler for cykellygterVintermørket sænker sig over landet, og det er på høje tid at få cykellygter på cyklen. Men, måske du lige skal læse med her, for det er ikke sikkert at dine lygter fra sidste år kan bruges i år. Der er nemlig kommet nye regler for cykellygter, og de populære dinglelygter er ikke længere tilladte.

De nye regler træder i kraft den 1. november 2012 og indeholder følgende ændringer:

• Lygterne skal fremover monteres, så de lyser lige frem og lige bagud. De må altså ikke hænge og dingle og lyse ned i jorden eller monteres, så de lyser lige op i luften.
  • Lygterne skal være synlige på mindst 300 meters afstand
  • Lygterne skal kunne lyse kraftigt i mindst fem timer.
  • Selve lygten eller salgsindpakningen skal være mærket med en Brugstid/Runtime og en angivelse af, hvor mange timer batteriet kan opfylde kravet. Dette skal også oplyses i annoncer, brochurer, på nettet osv.
  • Lygterne skal også kunne ses fra siden.
  • Forlygten skal monteres med en lille hældning, så den ikke blænder forud, hvis man cykler i et område uden vejbelysning.
  • Hvis man bliver stoppet af politiet, og der ikke er lys på cyklen eller lygterne ikke opfylder lovens krav, så koster det 700 kroner i bøde.
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
Søren

One comment on “Nye regler for cykellygter

1. Svar Anders jan 5, 2013 22:50

Jeg syntes det er en meget underlig regel. Jeg har benyttet mig af den type cykellygter i flere år og har aldrig haft problemer.

Kommenter Anders Fortryd svar