Valg af komponentgruppe

I denne artikel vil jeg forsøge at give dig lidt grundlæggende viden om de forskellige komponentgrupper eller gear grupper som de også kaldes.

En tur rundt i den lokale cykelforretning kan ende med at blive en noget forvirrende omgang. For det utrænet øje kan det være rigtig svært at se forskel på en racercykel fra Trek, Focus, Pinarello og hvad de ellers hedder alle sammen. Og forskellene kan da også være svære at for øje på, for oftest er cykler bestykket med komponentgrupper fra én af de tre store producenter: Shimano, Campagnolo eller SRAM. Faktisk er det primært selve rammen som producenterne selv udvikler og bygger, og så sammensætter de ellers deres cykler med komponenter fra andre producenter.

Så når du skal vælge en ny cykel, bliver du også ‘tvunget’ til at vælge hvilken komponentgruppe din cykel skal have.

En komplet komponentgruppe består af skiftegreb, krank, forskifter, bagskifter, kæde, kabler, bremser, klinge og kassette. Alt i alt består komponentgruppen af alle de væsentlige dele på en cykel.

De Tre Store

Som nævnt er der tre store producenter af komponetgrupper, og selv om det gør valget noget svære, så er det godt for os cyklister for de tre producenter presser til stadighed hinanden ved at forbedre produkter og priser.

Shimano: Som det største af de tre producenter af komponentgrupper har Shimano en markedsandel på omkring 50%. Det er et japansk firma der udvikler nogle helt fantastiske produkter, og for motionister og andet godtfolk er Shimano altid det sikre valg.

SRAM: Den nye amerikanske dreng i klassen startede med at producere komponentgrupper i slutningen af 1980’erne. For at komme ind på markede sørgede SRAM for at være mere eller mindre kompatible med Shimano. Samtidig er SRAM komponenter en anelse billigere end Shimano, og hvad angår de anvendte teknologier er SRAM rigtig godt med.

Campagnolo: En klassisk italiensk producent der primært fokusere på high-end race komponenter. Campagnolo har en meget trofast flok af cykelryttere som aldrig kunne finde på at køre med andet end gode gamle ‘Campy’. Og hvis man har mulighed for at købe de oftest meget dyre komponenter får man da også det blødeste skifte, det flotteste design og deres noget specielle 11 gears kassette. Man kan meget vel kalde Campagnolo for cykelsportens ferrari, og så er stilen jo ligesom lagt.

Toppen af Poppen

At lave en direkte sammenligning melle Shimano, SRAM og Campagnolo er en smule kompliceret, for hvilket prisleje skal man tage udgangspunkt i, og hvilken type cykel. Kigger vi for eksempel på børnecykler med indvendige gear, så er der ingen tvivl om, at her står Shimano stærkest. SRAM har en del gear til mountain bikes hvorimod Campagnolo stort set kun satser på racercykler.

Én ting er dog fælles for alle tre producenter, og det er at de teknologier de udvikler til deres topmodeller langsomt men sikkert glider ned igennem systemet og kommer de mere prisvenlige komponetgrupper til gode efter få år. Det betyder så også, at kigger vi på de bedste komponentgrupper fra Shimano, SRAM og Campagnolo, så vil det give et nogenlunde retvisende billede af styrkeforholdet.

Shimanos flagskib hedder Dura-Ace, og for et par år siden lancerede de deres helt nye Di2 elektroniske komponetgruppe, hvor små elmotorer sørger for gearskifte og løbende justering af skifterne. Di2 er pivhamrende dyr, og derfor er det de færreste normale motionister der har råd til elektronisk gearskifte. Også selv om det faktisk er motionisterne der vil have mest glæde af, at skifterne automatisk bliver justeret. Professionelle cykelryttere har mekanikere til at justere deres cykler, og de oplever det derfor ikke som et problem i samme grad som motionisterne. De spændene bliver derfor, om Shimano udvikler elektroniske gearskifte til deres mere prisvenlige komponetgrupper som Ultegra og 105.

SRAMs topmodel er SRAM Red, der har flere Tour de France sejre på samvittigheden med blandt andet Contador og Armstrong på cyklen. SRAM Red er bygget på mange af de principper SRAM har udviklet i deres arbejde med mountainbikes. For eksempel har de for nyligt introduceret hydrauliske bremser til racercykler, lige som de også er begyndt at udvikle en 22 gears serie. En anden finurlighed ved SRAm er det de kalder for Exact Actuation der kort fortalt går ud på, at der er et 1:1 forhold mellem kablets bevægelse og bagskifterens, hvilket forhindre at kablerne bliver ‘slasket’. En sidste ting der er værd at nævne om SRAM er deres kæder, som rigtig mange vælger, også selvom de øvrige komponenter er fra Shimano eller Campagnolo.

En komplet Campagnolo Super Record komponetgruppe bliver solgt til omkring 30.000 kroner, og så skal der altså en mere end almindelig veludrustet pengepung til, for at være med. Campagnolo bliver primært solgt på følelser og design og den oftest meget lave vægt. Dermed ikke være sagt at Campagnolo ikke er kvalitet, for det er det, men de senere år har Campagnolo ikke været lige så innovative som sine konkurrenter, og det kan ses både i World Tour feltet og på landevejen.

Det rigtige valg

Som du måske kan fornemme, så er der flere lighedspunkter end forskelle mellem de tre producenter af komponentgrupper, og valg af den rigtige gruppe kan være meget vanskelig.

Som motionist er det min overbevisning, at du får mest for pengene hos SRAM og Shimano. Som licensrytter vil du nok få mest kvalitet for pengene hos Campagnolo.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.5/10 (2 votes cast)
Valg af komponentgruppe, 9.5 out of 10 based on 2 ratings
Søren

Kommentar