Cykeldæk 2







CykeldækFor mange er cykeldækket bare et nødvendigt onde, som har det med at punktere på de mest ubelejlige tidspunkter. Men tag ikke fejl, cykeldækket har stor betydning for en cykels ydeevne, og for ganske få hundrede kroner kan du anskaffe dig et par rigtig gode dæk, som forbedrer din cykeloplevelse væsentligt.

Valget af cykeldæk er naturligvis afhængig af hvordan du bruger din cykel, og hvad du prioriterer højst. Ønsker du at sætte dig ind i de tekniske detaljer omkring cykeldækket vil denne artikel hjælpe dig godt på vej.

Klik her hvis du ønsker at købe gode cykeldæk.

Men hvorfor ikke starte med et par forslag til gode dæk til 4 forskellige cykeltyper.

Mountainbike: En mountain bike bliver udsat for lidt af hvert, og har behov for kraftige dæk der kan stå fast på jord, mudder og løse sten. Samtidig skal dækkene være meget robuste og kunne klare en hårdhændet behandling.

Vredestein Black Panther XTRAC er et fremragende dæk til mountainbiken. Dækket giver både et godt greb i underlaget via de specialudviklede knopper på midten af dækket, og så giver det også et godt greb i sving og andre situationer hvor der køres på siden af dækket.

cykeldækRacercykel: Masser af fart og lav rullemodstand på hårdt underlag er kravet til et racerdæk. For en racercykel er vægten alt afgørende, hvilket sker på bekostning af dæk der har lidt nemmere ved at punktere end andre. Så husk ekstra slange når du sadler op på racercyklen.

Continental – Grand Prix 4000 er med sine fantastiske egenskaber et af de mest benyttede dæk blandt motionister og andre der træner seriøst på racercyklen. Black Chili compound i alle de sorte slidbaner sikre en rigtig god ydeevne, lav rullemodstand og stor holdbarhed. Dækket leveres med Continental’s Vectran punkterbeskyttelse og slidindikator.

  Citybike: Cykler du i byen, og bruger du din cykel dagligt, ved du hvor irriterende det er at vågne op til en punkteret cykel. Derfor er punkterfrie dæk et must på en citybike. Dækkene skal også være i stand til at køre over en kantsten uden at gå i stykker. Men en citybike skal også kunne køre hurtigt på asfalt, så kunsten er at finde et kompromis mellem holdbarhed og fart.

Schwalbe – Marathon er et rigtig godt dæk at sætte på citybiken. Dækket er pålideligt til både hverdagsbrug og til længere turer. Dækket har KevlarGuard og Allround Compound for at opnå effektiv punkteringsbeskyttelse, holdbarhed og enestående køreegenskaber. Dette dæk er det mest solgte i europa.

CykeldækSkovcyklen: Lige som med citybiken er dæk med en god beskyttelse mod punkteringer vigtigt på en skovcykel. Men da skovcyklen oftest benyttes til længere ture, er det også vigtig at have et par dæk der giver god fart og god komfort.

Continental – Touring Plus Refleks er en forbedret udgave af “Contact Refleks” dækket. Et kompakt og super elastisk gummiindlæg under slidbanen gør dette dæk ekstremt robust. Flintsten, glassplinter og torne har ikke mange chancer for at trænge ind i dækket. På trods af det kraftige indlæg forbliver Touring Plus Refleks komfortabelt at køre på, og det ruller og styrer meget let. Som en smart detalje, er dækket udstyret med reflekser på siden, for øget trafiksikkerhed

Vægt, vægt, vægt

Et dæks vægt har stor betydning for især racercyklers performance. Tænk over det; det er dækket der skal sættes i bevægelse når cyklen accelerere. Så desto flere gram der skal svinges i gang, desto mere energi skal rytteren bruge.

Med den lave vægt følger desværre også den spinkle konstruktion. Det er ingen kunst at lave et papirtyndt dæk, som vejer ganske få gram. Desværre vil sådan et dæk punktere så snart man sætter sig op på cyklen. Konstruktionen af et dæk er derfor hele tiden et kompromis mellem lav vægt og holdbarhed.

Dæktryk

Hvis du spørger en gammel garvet cykelrytter vil han formegentlig fortælle dig, at dæktrykket skal være så højt som muligt. Tommelfingerreglen siger, at jo højere dæktryk, desto lavere rullemodstand og færre punkteringer. Faktisk er der folk der pumper dækket op til 20% hårdere end dækkets maksimalt kan klare. Det vil jeg dog ikke anbefale, da det kan få katastrofale følger.

Et typisk racerdæk kan klare at blive pumpet med 10 – 12 bar, hvilket er ret meget. Til den daglige træning er det efter min mening også for meget. Pump racercyklens dæk til et sted mellem 6 og 8 bar, og du opnår et godt kompromis mellem komfort og ydeevne.

For mountainbikes gælder lidt andre regler med hensyn til dæktryk. Dækkene skal være tilstrækkeligt bløde til at få ordentlig fat i underlaget, og til at modstå bump og rystelser. Et dæktryk på omkring 2 bar er almindeligt for mountainbikes.

For citybikes og skovcykler gælder det også om at have godt med luft i dækkene. Alt for mange cykler rundt med for bløde dæk på vejene. Gør det til en vane at pumpe cyklen mindst en gang om ugen, og sørg for at have minimum 5 bar i dækket.

TPI

Skal man sammenligne kvaliteten af to forskellige cykeldæk, er TPI den bedste målemetode der findes.

TPI er en forkortelse af Tread Pr Inch og altså et mål for antal tråde på tomme. Jo højere TPI desto tættere ligger trådene ved siden af hinanden. Generelt kan man sige, at jo flere og tættere tråde et cykeldæk har, desto højere er både komfort og slidstyrke.

Det gælder med andre ord om, at ens cykeldæk har så højt et TPI som muligt. Almindelige cykeldæk har et TPI på mellem 50 og 100. Topdæk ligger på omkring 150 TPI, og rekorden har Vittoria med deres Evo Corsa CX Pro. Det har en TPI på 290.

En af de faldgrupper der er med TPI er, at nogle producenter som f.eks. Continental opgiver deres TPI samlet for alle lag i dækket. Dermed vil deres TPI fremstå højere end andre producenter.

Dækmønster

Helt ærligt, så kigger jeg sjældent på dækkets mønster når jeg vælger dæk. Producenterne gør selvfølgelig en dyd ud at overbevise og cyklister om, at netop deres dækmønster giver lav rullemodstand, godt vejgreb i både tørt og vådt føre og øger cyklens performance.

Sandheden er nok, at dækmønstret har en betydning, men at forskellen fra producent til producent, og fra dæk til dæk er minimal.

Dæk til racercykler er forholdsvis glatte, modsat dæk til mountainbikes der er meget profileret. Citybike dæk ligger et sted midt i mellem. Længere er den ikke.

Størrelse

Det kan være lidt af en jungle at finde rundt i de mange forskellige dækstørrelser der findes. I nedenstående tabel har jeg samlet de mest gængse størrelse til cykler i Danmark.

Racercykler 700 x 35C 28 x 1 5/8 25-622

Mountainbikes – 26 x 2,1 54-599

– 26 x 2,3 57-559

– 26 x 2,5 62-559

Citybikes/skovcykler 700 x 35C 28 x 1 5/8 37-622

  Fransk Engelsek ERTRO
Racercykler   700 x 23C  28 X 1  23-622
   700 x 25C   28 x 1 5/8  25-622
 Mountainbikes  -  26 x 2,1  54-599
   -  26 x 2,3  57-559
   -  26 x 2,5  62-559
 Citybikes/skovcykler  700 x 35C  28 x 1 5/8  37-622
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.4/10 (10 votes cast)
Cykeldæk, 9.4 out of 10 based on 10 ratings
Søren

2 thoughts on “Cykeldæk

  1. Pingback: Tak for 2011

  2. Pingback: Test af Schwalbe Durano Plus

Kommentar